De vakantieklant is de vakantiekoning(in)

Je hebt van die vakanties om nooit meer te vergeten en ook vakanties om nooit meer te vergeten. Welke ervaring bied jij aan jouw gasten?

Oh, sorry voor het gebrek aan duidelijkheid, bovenstaande moeten we inderdaad even nuanceren. Want de ene vakantie wil je niet meer uit je herinneringen schrappen en de andere juist maar al te graag. De laatste optie is uiteraard helemaal niet aantrekkelijk, dus zorg jij dat jouw gasten enkel het beste van het beste aangeboden krijgen, toch? Hierin is uiteraard de grootste taak voor jou persoonlijk weggelegd. Want jij moet ervoor zien te zorgen dat de vakantiewoning die jij beheert tot in de puntjes verzorgd is – en blijft!

Op welke punten zul jij je dan voornamelijk moeten richten? Er zijn er talloze om op te noemen, maar wij hebben hieronder een handig overzicht voor je samengesteld.

Hygiëne

Zodra je gasten hun vinger over het meubilair of de vensterbanken halen, zal er geen spatje stof aan blijven kleven. Dat komt door de vorige tijdelijke bewoners en jouzelf! Neem het op in de huisregels dat bezoekers je vakantiewoning netjes achterlaten voordat ze vertrekken. Echter, die verantwoordelijkheid moet je ook grotendeels op je eigen schouders nemen. Wanneer je op vakantie bent, heeft schoonmaken niet je hoogste prioriteit. Zelfs niet wanneer je op een respectvolle plek wilt omgaan met de plaats waar je één of meerdere dagen en nachten logeert.

Bovendien zitten er helaas wel eens een paar rotte appels tussen, die nauwelijks acht slaan op regels of te beroerd zijn om ook maar een poot uit te steken. Tussen iedere wisseling van de wacht door is het dan ook aan jou om een grondige inspectie uit te voeren en te zorgen dat je vakantiewoning weer spic en span is voor de volgende logees.

Vloer

Het eeuwige leven is nog niet mogelijk. Dat geldt niet alleen voor mens en dier maar ook voor alles dat we maken. Waaronder dus meubilair en gebouwde constructies zoals bungalows. Alles, eigenlijk.

We gaan hier niet heel filosofisch over doen maar richten onze ogen wel graag even naar beneden. Je vloer is namelijk ook zo’n aandachtspunt. Die zal mettertijd namelijk ook gaan slijten. Vervangen kan een vermogen kosten, afhankelijk het materiaal waar deze bodem uit bestaat. Dus in plaats van tegels leggen en planken op elkaar aansluiten, kun je ook zorgen voor een waterpas ondergrond en je vloer egaliseren. Je giet een vloeistof uit, die langzaam hard wordt en zorgt voor een vloer die, afgezien van schoonmaken zoals ieder ander, geen speciaal onderhoud vereist!

Openheid

Bij een aankoop of boeking wil natuurlijk niemand bedrogen uitkomen. Je brochures moeten dan ook voor de volle honderd procent kloppen. Dat wil zeggen dat er geen onwaarheden in de begeleidende tekst mogen staan en je je dient te weerhouden van bewerkte of anderzijds gemanipuleerde foto’s. Dankzij bepaalde hoeken lijken zaken soms groter, kleiner of anders dan ze in werkelijkheid zijn. Die trouw aan de werkelijkheid is vergaand. Je bent het je gasten namelijk verplicht om je promotiemateriaal een update te geven wanneer je ingrijpende veranderingen aanbrengt.

Krijgt de gevel van je woning een nieuwe kleur, geef je je tuin een metamorfose of worden meubels vervangen? Dit zijn enkele voorbeelden van gevallen die betekenen dat jij nieuwe foto’s moet aanleveren. Natuurlijk, je kunt zelf van mening zijn dat de update een hele verbetering is en dat je gasten overrompeld zullen zijn door een veel mooiere aanblik dan hiervoor. Maar smaken verschillen nu eenmaal, dus wees eerlijk over de huidige toestand van de voorzieningen die je aanbiedt. Je gasten zullen je dankbaar zijn, wat ook gereflecteerd wordt in de lovende recensies die je mag verwachten!